Friday, December 9, 2011

Islam melarang minum sambil berdiri. Kenapa ?

"Janganlah sekali-kali seseorang daripada kamu membiasakan minum berdiri. Siapa yang terlupa hendaklah dia memuntahkan kembali minuman itu." (Riwayat Muslim)
Sungguh kuat larangan ini dan semestinya mempunyai maksud yang terberat. Sebenarnya apabila kita meminum secara berdiri cecair yg masuk ke dlm badan terus saja ke dasar perut dgn keras. Lama kelamaan akan mengakibat perut menjadi longgar dan jatuh. Bila ini terjadi makanan akan susah dihadamkan dan bermulalah berbagai2 jenis penyakit apabila toksin berkumpul.
Ketika berdiri juga otot menjadi tegang dan tak dalam keadaan berehat, jadi minuman yang masuk ke dlm tubuh tidak selesa. ketidak selesaan ini dpt dirasa seperti sesak nafas atau mencungap ketika kita menelan air tersebut.
Air yg masuk juga akan terus ke pundi kencing tanpa tapisan yang boleh menyebabkan gejala2 penyakit seperti batu karang dan sebagainya.
Sebaliknya ketika duduk, kita dapat rasa ketenangan/relax/santai sambil meneguk minuman atau mengunyah makanan.
Ketika kita minum dlm keadaan begini, partikel2 air yg halus akan melalui tapisan2 di dlm badan yang berupaya membuka atau menutup saluran2 otot. Hasil tapisan ini akan dibuang dlm sistem tubuh.
Jadi berubahlah dari sekarang, ikutlah sunnah Nabi SAW dlm kehidupan seharian kita...Insyallah