Friday, December 9, 2011

Kelebihan minum air mineral di waktu pagi

Kajian yang dibuat oleh pakar perubatan telah membuktikan bahawa meminum air mineral sebaik saja bangun dari tidur pada waktu pagi adalah bagus untuk kesihatan.

Pakar perubatan dari Jepun telah berjaya dengan kajian yang dijalankan ke atas para pesakit mereka yang mengamalkan meminum air mineral setiap hari, sembuh 100 peratus daripada penyakit yang dihidapi.
Antara penyakit tersebut ialah artrisis, epilepsi, asma, TB, meningitis, sakit kepala, masalah buah pinggang, sakit jantung, gastrik, cirit-birit, batuk, masalah penglihatan, kanser dan lain-lain.

Bagi mendapatkan tahap kesihatan yang optimum, beberapa perkara perlu dilakukan seperti di bawah:-

 Setiap pagi sebaik saja bangun daripada tidur dan sebelum memberus gigi, minum segelas air mineral sudah mencukupi. Atau kalau malas nak minum banyak cukup sekadar secawan air mineral.

 Selepas memberus gigi dan membersih mulut, elak makan apa-apa atau minum air dalam tempoh kurang dari 30-45 minit.

 Selepas30- 45 minit tersebut, barulah anda boleh makan atau minum seperti biasa.

 Berehat selama 2 jam selepas 15 minit dari mengambil sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam supaya proses penghadaman boleh berjalan dengan baik.

 Elak minuman berais atau pun air sejuk ketika mengambil hidangan yang berat. Hal ini kerana minuman berais ataupun sejuk ini lebih senang memerangkap kandungan minyak yang berada di dalam badan lalu bertukar menjadi lemak dan kolestrol